Övrigt

Källare

Till varje lägenhet tillhör ett förråd nere i källaren i respektive hus. Förrådet skall ska vara märkt med lägenhetsnumret. Hänglås till förrådet får du själv tillhandahålla.

Tänk på brandrisken, förvara inte brandfarliga vätskor eller dylikt i ditt förråd.

 

Portar och porttelefon

Portarna är låsta dygnet runt och man måste använda låsbricka (tagg) för att komma in. Gäster använder porttelefonen. Trapphusen skall hållas tomma för att underlätta städning och för att man vid brand skall kunna ta sig ut utan hinder.

Skulle du någon gång bli utelåst så skall du ringa in felanmälan till HSB under dagtid: 010-442 24 24. Utanför kontorstid skall du ringa Securitas på 010–470 55 98.

Kostnader i samband med låsupptagning etc kommer att debiteras den enskilde bostadsrättsinnehavaren.

Om våra porttelefoner, av någon anledning, skulle sluta fungera är det vårt

gemensamma ansvar att rapportera in detta till ”AT-installation” för service. Ring då deras servicenummer: 020–66 85 00.

OBS! Detta gäller inte om ”taggen” inte skulle fungera utan endast vid fel på själva porttelefonen.

I varje lägenhet finns svarsenhet till vår porttelefon, här intill kan du ladda ner bruksanvisningen till denna.

 

Beställning av nycklar och taggar

Från och med 1 april 2018 görs samtliga beställningar av nycklar till lägenheterna samt taggar via HSB. Kontakta Tina på HSB på 010-442 21 74 eller mejla på tina.jagerholt@hsb.se.

Nycklar till våra elstolpar och garage beställs däremot fortsättningsvis genom styrelsen. Detta görs enklast genom att mejla oss på info@brf-floran.se eller ta kontakt med vår husvärd, se anslag i entrétavlorna för aktuella kontaktuppgifter.

Hemförsäkring

Den boende bör teckna en sedvanlig hemförsäkring. Föreningen har tecknat den särskilda så kallade ”bostadsrättsförsäkringen”. Så något tillägg för detta behövs inte i den enskilda hemförsäkringen. Tänk på att det kan vara bra, i förebyggande syfte, att installera både brandvarnare och brandsläckare.

 

Andrahandsuthyrning

All form av andrahandsuthyrning kräver styrelsens godkännande. Ladda ner och fyll i blanketten här intill och lämna i någon av styrelsemedlemmarnas postboxar för godkännande vid nästa ordinarie möte.

 

Följande skäl är accepterade för andrahandsuthyrning:

  • Studier på annan ort (bifoga kopia av antagningsbesked).
  • Militärtjänstgöring på annan ort.
  • Arbete på annan ort, som är beordrat av arbetsgivaren eller provanställning.
  • Utlandstjänstgöring på annan ort, som är beordrad av arbetsgivaren.
  • Behandling p g a sjukdom eller boende på institution.
  • Prova att sammanbo (andrahandsuthyrning under sex månader).

 

Andrahandsuthyrningen är alltid begränsad i tid. Styrelsen i BRF Floran ger tillstånd för uthyrning under max ett (1) år i taget. Därefter får hyresgästen förnya sin ansökan.

 

Om styrelsen inte godkänner din ansökan om andrahandsuthyrning, kan du vända dig till Hyresnämnden i kommunen och överklaga beslutet.

 

Tänk även på att du måste upprätta ett avtal mellan uthyraren och andrahandshyresgästen. Kopia på avtal gällande andrahandsuthyrningen ska lämnas till Florans styrelse efter godkännande. Ladda ner avtal om andrahandsuthyrning här intill.

 

TV och internet

Kabel-TV finns via Tele2 och ingår i hyran fram till år 2024. Internet (fiber) med en hastighet på 100/100 finns nu automatiskt tillgängligt via fiberdosan i hallen och kommer också ingå gratis i föreningen fram tills 2024. Se till att säga upp ditt gamla avtal! Det är Kungälv Energi som levererar fibern. Så vid problem, kontakta dem på deras kundtjänst: 0303-23 93 00 (öppet 7-17)

 

Brand och brandlarm

För att underlätta arbetet vid eventuell brand får ej barnvagnar / rullatorer eller annat förvaras i våra trapphus.

Varje lägenhet är försedda med en brandvarnare per rum. Dessa bör damsugas regelbundet så att de håller längre och inte börjar pipa i onödan (falsklarm)

 

Reparation och underhåll

Bostadsrättsföreningen har ansvar för all osynliga ledningar för el, vatten, avlopp, ventilation och värme. Därför krävs styrelsens godkännande innan arbete påbörjas. Ansökan ska innehålla ritning och vem som fackmannamässigt ska utföra arbetet.

 

Arbeten som bland annat berörs av ovanstående är:

• Uppbilning av betonggolv för att ändra golvbrunn och avlopp.

• Håltagning i befintliga väggar.

• Förändring av befintligt värmesystem (element, nyinstallation av värmegolv etc).

• Förändring av ventilationssystem, detta är injusterat och får ej ändras eller sättas igen.

 

Badrumsrenovering

När en badrumsrenovering sker måste alltid den valda entreprenörer kontakta Proline som gjort reliningen av våra avlopp. Detta för att säkerställa att installation av ny golvbrunn och avloppsrör sker på ett korrekt sätt som ej skadar reliningen. Om Proline ej kontaktas före byggnationen får medlemmen själv bekosta en undersökning från Proline så att installationen av avloppet skett på korrekt sätt. Korrigering av eventuella fel och brister bekostas av medlemmen. Kontakta styrelsen för aktuella kontaktuppgifter till Proline.

 

Läs mer om vad du är skyldig att underhålla själv och vad föreningen är skyldiga till i våra nya stadgar här intill.

 

Tänk på att det endast är tillåtet med borrning eller övriga reparationer mellan kl. 07.00–20.00, ej söndag eller helgdagar. Förvarna gärna dina grannar innan du sätter igång med större renoveringar.

 

Om du i samband med renovering eller underhåll behöver ritningar över din lägenhet kan du skicka ett mejl till oss så skickar vi över de ritningar vi har på huset (originalritningar). Annars kan du kolla på denna ritning och se om det hjälper dig?

 

Köksfläkt

Endast kolfilterfläktar samt så kallade dragkåpor får installeras. Fläktar som blåser in

i luft med en fläkt i frånluftsventilationen (sk. Alliancefläkt) får EJ installeras. Konsekvensen vid installation av Alliancefläkt blir att matos blåser ut matos i de övriga lägenheterna.

 

Disk- och tvättmaskin

Får endast installeras av fackman.

 

Balkonger och balkonggardiner

De lägenheter som har balkonger med tillhörande rullgardiner följer bruks- och skötselanvisningar för dessa här.

Med nyckeln till fönsterna kan du (med ett kvarts varv i båda nyckelhålen) öppna dem inåt endast för putsning av utsidan på glasen. Fönsterna rengörs endast med fönsterputs. Aluminium och fyllningsskiva rengöres endast med såpa eller diskmedel.

Dammsug rälar, spår och dräneringshål kontinuerligt då de måste måste hållas rena från smuts.

Vid regn eller snö, i kombination med stark vind, kan vatten eller snöinträngning ske. Detta har dock ingen skadlig inverkan.

Om temperaturen är så låg att vatten runt luckorna har frusit så undvik att skjuta på luckorna. Detta kan komma att skada luckornas borstlist.

Borrning i inglasningspartier få ej göras. Eftersom vatten dräneras inuti profilerna detta kan medföra vattenläckage.

Luftspalten mellan inglasningspartier och tak är nödvändigt för en god ventilation och lufttillförsel till byggnadens ventilationssystem skall ske och får ej täckas för.

Byte glas, laminat, övriga delar och montering av rullgardiner i inglasningspartier får endast utföras av auktoriserad personal.

Vill du byta rullgardinerna till annan modell så går det bra. Det är bara tillåtet med  gardiner i vitt / off-white för att ge balkongerna ett enhetligt uttryck.

 

Personuppgiftspolicy

Här intill kan du ladda ner BRF Florans personuppgiftspolicy, dvs hur vi behandlar personuppgifter.

BESÖKSADRESS

Floragatan 2–6

442 32 Kungälv

FAKTURERINGSADRESS

HSB BRF Floran i Kungälv

FE 397

Ref. 600600

838 73 Frösön

KONTAKT

Mejl: info@brf-floran.se

ORGANISATIONSNUMMER

753300-0373

POSTADRESS (Styrelsen)

BRF Floran i Kungälv

Floragatan 2

442 32 Kungälv